دکتر نیرومند | همه چیز درباره آندومتریوز
همه چیز درباره آندومتریوز

همه چیز درباره آندومتریوز

همه چیز درباره آندومتریوز

یکی از بیماری های بسیار شایع در خانم ها آندومتریوز یا نا به جایی آستر رحم می باشد. در این بیماری بافت آندومتریوز در بیرون از رحم رشد می کند و دلایل مختلفی باعث بروز این بیماری می باشد. دلیل اصلی این اختلال کاملا مبهم و ناشناخته می باشد ولی برداشتن رحم یا اختلالات در سیستم ایمنی می تواند زمینه ساز ابتلا به این بیماری باشد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع آندومتریوز بپردازیم، پس با ما همراه باشید.   

          

آشنایی با آندومتریوز

آندومتریوز یک نوع اختلال رحمی به شدت آزاردهنده و دردناک می باشد که در آن بافتی یکسان با بافت درونی رحم شما شروع به رشد کردن می کند. به همین خاطر امکان دارد تخمدان ها، بافت پوشاننده لگن و لوله های فالوپ درگیر شوند. اکثر پزشکان بر این باورند که به ندرت بافتی مشابه آندومتر در بیرون از قسمت هایی که اندام های لگن در آن قرار دارند، یافت می شود. خوب است بدانید در طی این بیماری، بافت خارج شده با هر دوره از عادت ماهیانه درگیر تجزیه و به شدت ضخیم می شود. به همین خاطر زنانی که به این نوع بیماری مبتلا هستند، درگیر خونریزی های شدید می شوند.        

زمانی که تخمدان ها درگیر این بیماری می شوند امکان دارد آندومتریوز یا کیست آندومتریوما به وجود بیاید. نفوذ آندومتر به بافت های پوشاننده لگن موجب چسبیدن بافت ها به اندام های لگن می شوند. این موضوع روی قدرت باروری خانم ها تاثیر زیادی می گذارد. این روزها مطالعات فراوانی روی مسئله بارداری و آندومتریوز انجام شده است و درمان های زیادی برای این بیماری وجود دارد. 


دلیل بروز آندومتریوز چیست؟
به یاد داشته باشید هنوز دلیل قطعی بیماری آندومتریوز مشخص نمی باشد، ولی دلایل زیر می توانند با این بیماری در ارتباط باشند:
    اختلال سیستم ایمنی بدن: اگر مشکلی در سیستم ایمنی بدن ایجاد شود موجب می شود که بدن نتواند بافت مشابه آندومتر را که در بیرون از رحم رشد می کند به درستی تشخیص دهد. 
    جراحی: پس از عمل های جراحی نظیر سزارین و هیسترکتومی، سلول های آندومتر امکان دارد بتوانند به محل برش جراحی وصل شوند، پس از آن به فضای بیرونی رحم نفوذ پیدا می کنند. 

 

دلیل بروز بیماری نا به جایی آستر رحم

 

نشانه های بیماری نا به جایی آستر رحم چیست؟
اصلی ترین نشانه بیماری آندومتریوز درد در قسمت هایی از لگن می باشد. این درد می تواند به مرور زمان شدیدتر شود. از دیگر نشانه های این بیماری می توان موارد زیر را بر شمرد: 
    درد در زمان رابطه جنسی: زمانی که خانمی از این بیماری رنج می برد در زمان رابطه جنسی یا بعد از آن درد شدیدی را تجربه می کند.
    دوره عادت ماهیانه دردناک: درد و گرفتگی لگن امکان دارد پیش از عادت ماهیانه آغاز شود و تا چند روز پس از آن نیز ادامه داشته باشد. علاوه بر این امکان دارد خانمی در قسمت هایی از شکم و کمر نیز درد شدیدی داشته باشد.
    خونریزی شدید در دوران عادت ماهیانه: امکان دارد بین دوران قاعدگی خانمی خونریزی را به صورت لکه بینی تجربه نماید. این نشانه می تواند به سرطان آندومتریوز ربط داشته باشد.
    درد در زمان ادرار کردن: بیشتر اوقات این نشانه در زمان عادت ماهیانه رخ می دهد.    
    ناباروری: برخی اوقات آندومتریوز می تواند به عنوان عامل اصلی در تشخیص ناباروری شناخته شود.  

 

علائم بیماری آندومتریوز

 

البته امکان دارد افرادی که درگیر آندومتریوز می شوند، نشانه هایی مانند حالت تهوع، خستگی، نفخ، اسهال و یبوست را تجربه نمایند. این نشانه ها در دوران عادت ماهیانه بیشتر مشاهده می شود. ما به شما توصیه می کنیم به هیچ عنوان نشانه های این بیماری را نادیده نگیرید، به مرور زمان امکان دارد این نشانه ها در شما بیشتر شوند. 


سخن پایانی
زمانی که نشانه های آندومتریوز را تشخیص دادید، بهتر است به مرکز سونوگرافی یا رادیولوژی دکتر نیرومند مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر نیرومند بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژِی در تهران می باشد. همچنین این مرکز در زمینه آندومتریوز بهترین و به روز ترین امکانات را با مجرب ترین متخصصین ارائه می دهد.               

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

شماره های تماس : 02126720601

مشاهده پیج اینستاگرام

آدرس: خیابان خواجه عبدالله انصاری،انتهای خیابان چهاردهم کوچه زروان، پلاک 12 ، طبقه اول